Cum sa alegi uleiul potrivit pentru masina ta ?

Este o intrebare pe care mecanicii o aud des şi, in funcţie de maşina pe care o au in faţă, recomanda. Cele două opţiuni dintre care şoferii au de ales sunt uleiurile minerale pentru maşină şi cele sintetice.


Uleiul de motor este un produs necesar pentru orice autovehicul, iar fără acesta, maşina nu ar mai putea funcţiona corespunzător. Uleiul este un lubrifiant folosit pentru a unge piesele mobile din metal ale autovehiculului, pentru a împiedica degradarea acestora şi pentru a curăţa motorul. Mai mult, uleiul are rolul de a combate rugina şi de a contribui la răcirea motorului.


Avănd in vedere că uleiul este atăt de important pentru motor şi pentru întreaga maşină, neglijarea acestuia poate avea consecinţe catastrofale pentru autoturismul tău. De aceea, este important să cunoşti toate regulile referitoare la ce ulei să foloseşti şi cănd trebuie acesta schimbat.


Înainte să vedem ce alegere e bine să facă şoferii, haideţi să stabilim ce substanţe conţin uleiurile de motor şi care este standardul de clasificare al uleiurilor in Europa.


În primul rănd, se ştie că uleiul de motor are mai multe atribuţii: unge/lubrifiază motorul, răceşte, curăţă, protejează impotriva coroziunii, imbunătăţeşte etanşeitatea. El cuprinde in proporţie de 75-85% ulei de bază şi in proporţie de 25-15% aditivi, ai căror rol e să imbunătăţească unele caracteristici ale uleiului.


Clasificarea uleiurilor de motor se face deseori in funcţie de indicele lor de văscozitate. Această proprietate indică viteza de schimbare a vâscozităţii lubrifiantului între două temperaturi.


Văscozitatea este proprietatea uleiului de a se opune curgerii (mişcării relative a particulelor constituente). Nivelul văscozităţii uleiului influenţează semnificativ capacitatea de ungere a pieselor în mişcare, in funcţie de temperatură şi viteză, coeficientul de frecare precum şi pierderile de putere datorită frecării.


Atăt onctuozitatea căt şi vâscozitatea uleiului au o intluenţă foarte mare asupra uzurii din timpul procesului de pornire a motorului termic. Datorită onctuozităţii piesele ce vor fi mişcate sunt acoperite cu o peliculă de ulei (din timpul funcţionării anterioare) iar văscozitatea asigură accesul rapid al uleiului la piesele in mişcare.


Temperatura are o influenţă majoră asupra văscozităţii uleiului, cu cât temperatura creşte cu atăt uleiul devine mai puţin văscos şi curge mai uşor. La temperaturi scăzute insă hidrocarburile alcanice formează o reţea cristalină care produce congelarea uleiului, adică pierderea totală a capacităţii de curgere.


Punctul de congelare al uleiului este temperatura la care uleiul încetează să mai curgă, se apropie de starea solidă. De exemplu, pentru un ulei cu indicativ 15W-40 punctul de congelare este la -30 °C.


Scăderea văscozităţii uleiului conduce la:


  • reducerea pierderilor datorită frecării
  • reducerea consumului de combustibil
  • pornirea mai uşoară a motorului
  • funcţionarea motorului la temperaturi foarte scăzute


Creşterea văscozităţii conduce la:


  • scăderea consumului de ulei
  • etanşarea mai bună intre piston, segmenţi şi cilindru


Viscozitatea unui ulei este măsurată în funcţie de rezistenţa sa la curgere. Viscozitatea unui ulei este definită prin două valori numerice. Prima valoare numerică se termină in litera „W", care vine de la Winter (iarnă). Această valoare este asociată cu modul in care curge uleiul atunci cănd este frig, de exemplu cănd porniţi motorul. A doua valoare numerică este definită pe baza modului in care curge uleiul la temperaturi normale de funcţionare ale motorului.


Cu căt valoarea este mai mică, cu atăt va curge mai bine uleiul. Aşadar, un ulei 5W-30 va curge mai uşor decăt un ulei 10W-30 la temperaturile de pornire, iar un ulei 10W-30 va curge mai uşor decăt un ulei 10W-40 la temperaturile normale de funcţionare ale motorului. Acest lucru este important, deoarece uleiurile de motor se ingroaşă in mod natural cănd se răcesc şi se subţiază cănd se încălzesc. Uleiurile subţiri, cu viscozitate mare, sunt de obicei mai eficiente in menţinerea rezistenţei peliculei, protejănd motorul la temperaturi scăzute. Uleiurile groase, cu viscozitate mică, sunt de obicei mai eficiente in menţinerea rezistenţei peliculei, protejănd motorul la temperaturi ridicate.


Indicativ 0W30


Uleiul complet sintetic OW-30 a fost creat special pentru a curge precum un ulei cu greutate 0 la temperaturi de iarnă, avănd, in acelaşi timp, viscozitatea unui ulei de motor cu greutate 30 după ce s-a atins temperatura maximă de funcţionare. Aceasta asigură un nivel ridicat de protecţie din momentul in care porniţi motorul.


Probabil credeţi că litera „W" din descrierea viscozităţii uleiului provine de la Weight (greutate), insă este o greşeală frecventă. De fapt, provine de la Winter (iarnă). Aceasta deoarece uleiul de motor OW-30 este formulat să curgă ca un ulei cu greutate 0 la temperaturi scăzute, dar să asigure şi protecţia unui ulei de motor cu greutate 30 atunci când motorul atinge temperatura maximă de funcţionare.


Indicativ 0W40


Uleiul complet sintetic OW-40 a fost creat special pentru a curge precum un ulei cu greutate 0 la temperaturi de iarnă, avănd, in acelaşi timp, viscozitatea unui ulei de motor cu greutate 40 după ce s-a atins temperatura maximă de funcţionare. Aceasta asigură un nivel ridicat de protecţie din momentul in care porniţi motorul.


Uleiul de motor OW-40 este formulat să curgă ca un ulei cu greutate 0 la temperaturi scăzute, dar să asigure şi protecţia unui ulei de motor cu greutate 40 atunci cănd motorul atinge temperatura maximă de funcţionare.


Indicativ 5W30


Uleiul de motor 5W-30 este unul dintre uleiurile cu cel mai frecvent grad de viscozitate, fiind pe piata atat in varianta de ulei complet sintetic dar şi parţial sintetic.


Indicativ 5W40


Uleiul de motor complet sintetic 5W-40 este formulat să curgă ca un ulei cu greutate 5 la pornire la rece la temperaturi de iarnă şi ca un ulei cu greutate 40 după ce motorul atinge temperatura normală de funcţionare.


Indicativ 5W50


Un ulei de motor 5W-50 va curge ca un ulei cu greutate 5 la temperaturi de iarnă, pentru a proteja motorul la pornire la rece, dar işi menţine nivelul de protecţie al unui ulei cu greutate 50 la temperatură maximă de funcţionare.

ÎNCEPEȚI SĂ CĂUTAȚI PIESE SELECTÂND UN AUTOMOBIL